twee mannen in gesprek met elkaar

Leven op de rit met Stichting van het Kind

Door bezuinigingen op je achttiende op straat staan, beschadigd door je heftige verleden, zonder familie om je te helpen. Het is de harde werkelijkheid voor kinderen in tehuizen, omdat er vanuit de overheid na hun achttiende geen budget meer voor hen is. Stichting van het Kind helpt deze jongeren, met het project Meedoen in de samenleving.

Hoe help je iemand zonder geld, baan, diploma of onderdak? “Stap voor stap,” weet career coach Jan van den Ham. “Samen met de jongere maken we een stappenplan. Voor een jongere kan ‘werk vinden’ een onbereikbaar doel lijken, terwijl een cv maken wel binnen de mogelijkheden ligt. Maar ook het opruimen van je kamer kan een belangrijke eerste stap zijn. Soms zien jongeren door de bomen het bos niet meer; wij helpen ze hun prioriteiten weer op een rij te krijgen.”

Realistische doelen

Nadat een jongere bij Stichting van het Kind terecht komt voor begeleiding, vaak doordat de jongere zelf aan de bel trekt, stelt de jongere eerst samen met de coach af wat het doel is. Soms blijkt een ander doel realistischer of harder nodig dan wat de jongere in eerste instantie in gedachten had. “Een van de jongeren wilde zo snel mogelijk een baan, omdat hij geld nodig had voor onderdak. We ontdekten dat hij maar een paar verslagen verwijderd was van zijn diploma. Samen besloten we dat het verstandig was om eerst zijn opleiding af te maken. Daar was nog maar een kleine inspanning voor nodig, en daar heeft hij de rest van zijn leven plezier van.”

Diploma, baan en onderdak

Werk vinden én behouden is vaak het hoofddoel bij een traject van Meedoen in de samenleving. Werk betekent immers inkomen, en dat is nodig voor onderdak. Maar de career coaches van Meedoen in de samenleving kijken altijd naar de individuele situatie van de jongere. “Het volgen van een BBL-opleiding blijkt vaak een geweldige oplossing. Daarmee werk je niet alleen aan een diploma, maar doe je ook werkervaring op en verdien je inkomen.” Ook als de nood echt aan de man is, kunnen jongeren rekenen op Stichting van het Kind. “Soms belt een jongere op vrijdag dat hij op maandag op straat staat. Dan is het vinden van onderdak onze eerste prioriteit. Want als je eenmaal op straat leeft, is het wel erg lastig om je leven op de rit te krijgen en zelf nog een waardevolle bijdrage te leveren aan deze samenleving.”

Help mee

Met het project Meedoen in de samenleving hielp Stichting van het Kind in één jaar honderden gemotiveerde jongeren om hun leven weer op de rit te krijgen. Wilt u bijdragen aan dit project? Hier kunt u een donatie doen.