stapel spelletjes stichting van het kind

Sporten en spelen ondanks bezuinigingen

Twee puzzels en een ganzenbord: de spelletjeskast is wel heel karig gevuld bij De Beele, dat een thuis biedt aan zo’n 150 jongeren met een lichtverstandelijke beperking en gedragsproblematiek. Dankzij een bijdrage van Stichting van het Kind viert deze locatie van Pluryn straks een wel heel bijzondere kerst, mét volop spellen om samen te spelen.

Stichting van het Kind trakteert De Beele niet alleen op een goed gevulde spellenkast, maar onder andere ook op zwemlessen, lidmaatschappen voor een voetbalvereniging, een jaar huur van een tennisbaan en lidmaatschappen voor de dierentuin. Een donatie die perfect op zijn plek is bij De Beele, zo blijkt uit het verhaal van activiteitenbegeleider Corinne de Haas.

Gewoon even kind zijn

Ook in 2017 blijft de overheid bezuinigen, en die klap komt hard aan bij de jongeren van De Beele. Zakgeld kan er niet meer van af, geld voor een treinkaartje is er niet. Activiteitenbegeleider Corinne: “Ouders zijn verplicht een bijdrage te leveren, maar in veel gevallen is dat gewoon écht niet haalbaar. Geld voor ontspanning is er daarom niet, terwijl juist deze jongeren de afleiding zo goed kunnen gebruiken. Door te sporten en spelletjes te doen met elkaar, kunnen zij ontladen en hoeven zij even niet bezig te zijn met hun behandeling. Gewoon even kind zijn dus, zonder zich zorgen te maken. Daarnaast is het ook heel goed voor ze. Tijdens een potje voetbal leren jongeren onbewust met elkaar communiceren en dankzij het sport- en spelmateriaal is het voor een jongere minder moeilijk om uit een sociaal isolement te komen. Met hulp van Stichting van het Kind konden ook een paar jongeren op paardrijles. Daar zie je ze helemaal tot rust komen. Een waanzinnig geschenk.”

Sneeuwbaleffect

Met nieuwe tennisballen, tennisrackets, een basketbal, een volleybal en spellen als Monopoly, Uno, Skip-Bo, Ik Hou Van Holland en Party & Co ziet het komende jaar er voor De Beele weer wat rooskleuriger uit. Ook krijgt de locatie budget voor zwemlessen, zodat jongeren die zonder diploma binnenkomen, alsnog leren het hoofd boven water te houden. En het één leidt tot het ander: Intertoys besloot wat extra’s mee te geven, en het plaatselijke zwembad waar via Stichting van het Kind zwemlessen geregeld zijn, bekijkt de mogelijkheden om alle jongeren van De Beele te laten komen zwemmen.

Waardering

Niet alleen de donatie maakt van Corinne een blij mens, vooral ook de manier waarop de Stichting van het Kind te werk gaat waardeert ze zeer. “Door mijn werk heb ik regelmatig met verschillende fondsen te maken. De Stichting van het Kind doet écht goed werk. Ze zijn persoonlijk betrokken. Ze zijn hier op bezoek geweest en laten bijna elke dag even van zich horen. Top!”

Help mee

Vindt u het ook belangrijk dat kinderen in tehuizen onbezorgd buiten kunnen spelen en sporten? Hier ziet u hoe u een wereld van verschil kunt maken voor deze kinderen.