jongen leest WIJ-magazine op de bank

WIJ-magazine geeft kinderen in instelling een stem

Vijf keer per jaar valt bij 10.000 kinderen WIJ-magazine op de mat. Een heel bijzonder blad, want het wordt gemaakt door en voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen. Dat zorgt voor herkenning, trots én verrassende oplossingen voor onverwachte problemen.

Kinderen die in een instelling wonen, voelen zich vaak niet gehoord. WIJ-magazine, een project van Stichting van het Kind, geeft ze een stem. En die gebruiken ze! Zowel de kinderredactie als de geïnterviewden laten luid en duidelijk horen wat ze wel en niet bevalt. En nog veel mooier: de kinderen helpen elkaar om een oplossing te vinden voor de problemen waar ze tegenaan lopen.

Knoeien in de keuken

De eindredacteur begeleidt de kinderen bij het maken van WIJ-magazine: “Niemand weet beter wat er speelt dan de kinderen zelf. Dat blijkt wel uit de verhalen in WIJ-magazine. Zo was er een instelling die flink geïnvesteerd had in een professionele kok in een centrale keuken. Tijdens interviews voor WIJ-magazine bleek echter dat de kinderen het eten maar ongezellig vonden, omdat het geserveerd werd in borden met vakjes en het uit een centrale keuken kwam. Veel liever zouden ze zelf in de eigen keuken op de groep knoeien, om samen een maaltijd op tafel te zetten. Dat gebeurt nu ook.”

Herkenning

In WIJ-magazine vinden de kinderen veel herkenning. De eindredacteur: “Ze zien dat ze niet de enige zijn, dat er meer kinderen zijn die tegen dezelfde problemen aanlopen en dat het niet raar is dat ze zich soms verdrietig voelen. Verder lezen ze tips om bepaalde situaties te veranderen. Ook geven lezers aan dat ze WIJ-magazine gebruiken om familie en vrienden te laten zien waar ze wonen en hoe hun situatie is.”

Zelfvertrouwen

De kinderredactie leert alle aspecten van het vak kennen. Van de brainstorm waarbij de kinderen zelf onderwerpen aandragen voor WIJ-magazine, tot het afnemen van de interviews, teksten schrijven en fotograferen. Daar leren ze veel van: samenwerken, keuzes maken, sociale vaardigheden, luisteren. Een van de kinderen gaf aan dankzij de interviewtechnieken heel andere gesprekken te hebben met haar psycholoog, omdat ze nu beter kon doorvragen. Bovendien geeft het hun zelfvertrouwen een enorme boost.

De moeite waard

De interviews vinden steeds bij andere instellingen plaats. Iedereen ziet de razende reporters van WIJ-magazine graag verschijnen, om zo te horen wat er leeft onder de kinderen. En terecht, weet de eindredacteur. “WIJ-magazine is een van de projecten die Stichting van het Kind uniek maakt. Er wordt vaak voor deze kinderen gedacht, in plaats van dat gewoon aan ze gevraagd wordt wat ze willen. Stichting van het Kind doet dat wel en weet daarom precies wat er speelt.” Ze benadrukt dat het de moeite waard is om naar deze kinderen te luisteren. “Ze vragen echt geen gekke dingen. Ze willen helemaal geen zwembad op het dak, ze willen een vriendje kunnen uitnodigen. De wensen van deze kinderen zijn vaak verassend makkelijk uit te voeren.”

WIJ-magazine kan gemaakt worden dankzij de steun van donateurs. Kijk hier hoe u helpt ervoor te zorgen dat 10.000 kinderen dit blad kunnen blijven lezen.