jongetjes juichend na een doelpunt

Sporten in de spotlights

Wat doe je als je niets liever doet dan voetballen, en het ’s middags zo vroeg donker wordt dat je niet meer buiten kunt spelen? Jawad (8 jaar) was het zat om in de winter zo veel binnen op de groep te moeten zitten. Hij vroeg Stichting van het Kind om hulp, en gelukkig kunnen wij wat voor hem en zijn huisgenoten doen!

Jawad kan niet bij zijn ouders wonen. Met zes andere kinderen woont hij in een huis van instelling Youké, waar altijd begeleiding is. De kinderen wonen hier bijvoorbeeld vanwege een moeilijke thuissituatie of complexe gedragsproblemen. Jawads grote uitlaatklep: voetballen in de voetbalkooi. In de winter is het na school al snel donker, waardoor hij en zijn huisgenoten al vroeg naar binnen moeten. En dat terwijl het voor deze kinderen juist ontzettend belangrijk is om op een positieve manier hun energie kwijt te kunnen.

Lekker lang buiten

Jawad stuurde Stichting van het Kind zelf een brief om te vragen of de stichting voor lampen bij de voetbalkooi kon zorgen. Een verzoek dat we met dank aan onze donateurs kunnen inwilligen. Volgend jaar winter vind je Jawad en zijn huisgenoten dus niet hangend op de bank, maar lekker buiten als de nieuwe Van Persie, Messi en Ronaldo.

Sportproject

Sporten is niet vanzelfsprekend voor kinderen die niet thuis kunnen wonen. Er is niet genoeg geld voor een lidmaatschap bij een vereniging, en zelfs een voetbal is een zeldzame luxe in een tehuis. Stichting van het Kind zorgt er met kleine, doelgerichte acties voor dat zo veel mogelijk kinderen weer in beweging komen. Bijvoorbeeld door het samenstellen van sportpakketten: de kinderen kiezen samen welke sport zij het leukst vinden, en Stichting van het Kind zorgt voor de benodigde materialen. Kijk hier voor meer informatie.