trap op lopen

Gecoacht met eindeloos veel energie

“De jobcoach van Stichting van het Kind werkt op een manier die we niet vaak zien in de hulpverlening. Snel, pro-actief, met hele korte lijnen en bovendien met eindeloos veel energie. Dat maakt ‘Meedoen in de samenleving’ zo succesvol.”

Aan het woord is Carlos. Hij is al dertig jaar actief in de hulpverlening en schreef verschillende jongeren in voor het project Meedoen in de samenleving van Stichting van het Kind. “In twee weken tijd zie ik ze al enorm groeien.”

Afspraak is afspraak

Naast het tomeloze enthousiasme en de energie van jobcoach Jan, noemt Carlos nog een paar succesfactoren. “Een jongere die in het traject van ‘Meedoen in de samenleving’ zit, werkt aan realistische doelen. Soms stelt een jongere zichzelf een bijna onmogelijke opgave ten doel. De jobcoach buigt die dan om in kleine stapjes, waardoor de kans van slagen veel groter is. En bij iedere stap die jongeren zetten, complimenteert hij ze uitgebreid. Bovendien komt hij te allen tijde zijn afspraken na. Dat is ontzettend belangrijk bij deze doelgroep, die regelmatig te maken krijgt met beloftes die op de lange baan geschoven worden.”

Waardering

Eén van die jongeren die Carlos zag groeien door ‘Meedoen in de Samenleving’ is een 18-jarige jongedame. Een opleiding of betaalde baan zou een te hoge belasting voor haar zijn in combinatie met haar behandeling. De jobcoach van Stichting van het Kind stelde vrijwilligerswerk voor en regelde meteen een plekje bij een ouderencentrum in de buurt. Stichting van het Kind zorgt voor een kleine vergoeding per uur, zodat ze haar ziektekostenverzekering kan betalen en geen schulden opbouwt. “Ze verdient nu iets, voelt zich gewaardeerd en bovendien gaat ze elke keer met een grote glimlach op haar gezicht de deur uit. Ze heeft lol in haar werk en bloeide echt op.” Toen ze moest verhuizen, regelde Stichting van het Kind dat haar maandkaart vergoed werd, zodat ze haar vrijwilligerswerk kan blijven doen.

In vijf minuten geregeld

Verder roemt Carlos Jans daadkracht en netwerk. “Een voorbeeld: ik ben mentor van een meisje dat ontzettend goed kan voetballen. Door omstandigheden moest ze meerdere keren verhuizen, waardoor ze geen vaste club meer had. Ik kon regelen dat ze bij ADO in het eerste mocht meedoen, maar ze had geen voetbalschoenen of sportkleding meer. Dan kun je een regeling aanvragen, maar dan duurt het lang voor je het geld hebt. Jan hoorde ervan, pakte zijn telefoon en had het in vijf minuten geregeld. Het meisje kon de nodige spullen kopen en daardoor meetrainen bij ADO, en het geld stond in no time op de rekening.”

Leven op de rit

‘Meedoen in de samenleving’ is een project van Stichting van het Kind om kinderen die niet meer thuis kunnen wonen te helpen hun leven weer op de rit te krijgen. Een jobcoach helpt jongeren bijvoorbeeld bij het vinden van een baan of opleiding, woonruimte en financiële zelfredzaamheid. Carlos ziet maar één nadeel: “Jobcoach Jan staat stevig in zijn schoenen, is duidelijk en heeft de juiste normen en waarden. Die reputatie snelt hem vooruit, en dat is meteen het probleem: steeds meer mensen horen over het succes van ‘Meedoen in de samenleving’, waardoor jongeren steeds langer zullen moeten wachten op een plekje.”

Meer informatie

Benieuwd naar de verhalen van jongeren die aan dit traject meededen, of meer weten of Meedoen in de samenleving? Kijk hier.