vijf kinderen liggend in een cirkel op de grond

Ontwikkel- en participatiecirkel helpt jongeren netwerk te benutten

Ongemerkt is je persoonlijke netwerk belangrijk om verder te komen in de maatschappij. Voor jongeren die niet meer thuis kunnen wonen blijkt het lastig om gebruik te maken van hun netwerk, terwijl ze vaak wel mensen om zich heen hebben die hen graag op weg willen helpen. Daarom is de ontwikkel- en participatiecirkel ontwikkeld, waarbij ook Stichting van het Kind een mooie rol speelt.

Wereld vergroten

Een stageplek vinden via een tante, geïntroduceerd worden bij die leuke werkgever door een kennis van je vader en een vriend die je meeneemt naar de sportclub: dankzij je netwerk wordt je wereld steeds groter. De mensen die je goed kennen, weten ook precies waar jouw talent ligt. En waarbij het inschakelen van je netwerk bij de meesten onbewust gaat, is dat voor jongeren in de jeugdzorg minder vanzelfsprekend. De ontwikkel- en participatiecirkel helpt om het sociale netwerk van deze jongeren in kaart te brengen en om die op een effectieve manier in te zetten.

Gouden contacten

Wat heb je nodig? Wat zijn je talenten? Wat zijn de mogelijkheden? Met die drie vragen zorgt de begeleider voor een duidelijk beeld van de behoefte en kansen van de jongere. Dan volgt de hamvraag: wie kan je daarbij helpen? Daar komt Stichting van het Kind om de hoek kijken. De contacten van de jobcoaches van Stichting van het Kind zijn goud waard als het gaat om jongeren te helpen aan een snuffelstage, sollicitatiegesprek, opleiding of zinvolle dagbesteding. Ook helpt Stichting van het Kind dit project financieel mogelijk te maken.

Jezelf ontwikkelen op de Zeeboerderij

Een opleiding of baan is essentieel als je wilt ‘meedoen in de samenleving’; participeren. Maar ook als je jezelf op een ander gebied wilt ontwikkelen kun je daarbij steunen op je netwerk. Bij de Zeeboerderij wordt in kaart gebracht wie er rondom een kind staan en het kind kunnen helpen om zich te ontwikkelen op het gebied van bijvoorbeeld wonen, financiën, zingeving en vrijetijdsbesteding. Dankzij haar donateurs kan Stichting van het Kind steeds meer kinderen trakteren op een vakantie bij de Zeeboerderij, waar zij bouwen aan hun sociaal netwerk.