plaatje van een paard met een boek

Stichting van het Kind helpt met paardencoaching

Sommige kinderen die niet meer thuis kunnen wonen hebben al zo veel meegemaakt, dat zij hier niet over kunnen praten. Vaak blijkt dat zij hun gevoelens wél delen met paarden. Stichting van het Kind is dan ook blij dat zij in 2016 een flink aantal kinderen op weg kon helpen met paardencoaching.
Paarden zijn heel sensitief en communiceren met elkaar via lichaamstaal. Deelnemers hoeven hun geheimen of gevoelens niet hardop te zeggen om geholpen te kunnen worden: fluisteren tegen het paard of zelfs alleen denken aan wat ze dwars zit, is voor een paard genoeg om de deelnemers te steunen en feedback te geven. Een speciaal opgeleide paardencoach vertaalt de lichaamstaal van de paarden vervolgens in een coachvraag aan de deelnemer.

Gevoelens aanvoelen
In 2016 hielp Stichting van het Kind tientallen sessies mogelijk te maken als onderdeel van een pilot. Uit de evaluatie blijkt dat de deelnemers baat hebben bij de bijzondere therapie. Paardencoaching draagt bij aan verschillende doelen, zoals traumaverwerking, gedragsverandering en jongeren motiveren om zich in te zetten voor hun behandeling. Veel jongeren geven aan zich erg op hun gemak te voelen bij de paarden en het fijn te vinden dat de paarden hun gevoelens zo goed aanvoelen. Hoewel dat laatste ook best spannend kan zijn, heeft het een belangrijk effect: paardencoaching helpt jongeren en hulpverleners inzicht te geven in de gevoelswereld van de deelnemers. Het geeft hun behandeltraject een nieuwe impuls: de jongeren geven aan dat zij iets makkelijker accepteren als ‘een paard het zegt’, dan wanneer een hulpverlener ze confronteert met gevoelens of gedrag.

Groeiende vraag
Bovendien blijkt uit de evaluatie van de pilot dat jongeren het leuk vinden en zich prettig en begrepen voelen bij de paarden. Het maakt ze erg gemotiveerd: ze vragen zelfs om deze vorm van behandeling. De goede ervaringen blijven niet onopgemerkt. De vraag naar paardencoaching groeit. Er is zelfs een wachtlijst. De sessies die Stichting van het Kind in 2016 mogelijk maakte, vonden plaats in Voorhout.

20160420_155755