peuter zwemmen met zonnebril

Zwemmen, voetballen en fietsen dankzij Stichting van het Kind

Geluk is niet te koop. Of toch? De jongeren die bij Pluryn wonen beleven in ieder geval ontzettend veel plezier aan het budget dat de instelling kreeg van Stichting van het Kind. Activiteitenbegeleider Corinne de Haas zorgt dat het geld de juiste bestemming krijgt.

Alle kinderen verdienen het om ‘gewoon’ kind te kunnen zijn. Zeker kinderen en jongeren die door omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen, hebben veel baat bij sport en spel als afleiding en uitlaatklep. Het is dan ook schrijnend dat er juist voor hen vaak geen geld is om sport en andere leuke activiteiten te organiseren.

Veilig zwemplezier

Met hulp van donaties van Stichting van het Kind heeft een groot aantal jongeren dat bij Pluryn woont inmiddels een zwemdiploma behaald. Heel belangrijk, want nu kunnen zij veilig mee op kamp én beleven ze dagelijks lol aan het grote opblaaszwembad dat de instelling kocht van het budget. Voor een van de jonge bewoners, een 14-jarige jongen die moest vluchten uit oorlogsgebied, regelde Stichting van het Kind zwemles buiten de gewone lesuren om, én een zwembroek. Andere jongeren zagen eindelijk hun droom in vervulling gaan: lid worden van een voetbalclub. Over dromen gesproken: over het bezoek aan Ajax dat Stichting van het Kind mede mogelijk maakte, wordt nog heel lang nagepraat. “De kinderen mochten de vlaggen het veld op dragen. Je had die koppies moeten zien, onbetaalbaar.”

Fietsend boodschappen doen

Met de donatie kon de instelling nóg een mooie wens verwezenlijken: één van de jongeren die bij hen woont, had een eigen fiets. “Nou ja, fiets… Het was echt een barrel, en het was eigenlijk niet verantwoord om hem er nog op te laten rijden. Gelukkig was er nog wat over van het budget. Daarvan hebben we een mountainbike met helm en lampjes gekocht. Deze jonge bewoner kan zich nu niet alleen uitleven met ritten door het bos, maar kan ook zelf boodschappen doen. De fiets helpt hem enorm om zelfstandiger te worden.”

In beweging

Corinne is vol lof voor Stichting van het Kind. Niet alleen vanwege de donatie, maar zeker ook voor de werkwijze. “De medewerkers zijn echt persoonlijk betrokken. Ze komen zelfs langs om mee te luisteren naar de cliëntenraad, zodat ze zelf horen wat belangrijk is voor onze bewoners.” Voor kinderen die door omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen is sporten niet vanzelfsprekend. Stichting van het Kind zorgt er met kleine, doelgerichte acties voor dat zo veel mogelijk kinderen weer in beweging komen en samen plezier kunnen hebben. Benieuwd naar welke acties dat zijn, en hoe u kunt helpen? Kijk op onze projectenpagina!