groepje jongeren zittend op een bankje

“Het liefst zouden ze iedere dag sporten”

Stel je voor; je bent een puber, kunt door omstandigheden niet meer thuis wonen en krijgt intensieve 24-uursbehandeling om te leren om zelfstandig te leven. Hoe fijn is het dan om jezelf even helemaal te kunnen uitleven in een sport die je leuk vindt? En hoe naar is het dan als daar geen budget voor is bij de instelling waar je woont?

De jongeren op de locatie Lochem van Pactum (organisatie voor jeugd- en opvoedhulp) doen niets liever dan sporten. Helaas is daar geen budget voor, maar Stichting van het Kind brengt daar verandering in.

Vrijheid

Dankzij haar donateurs kan Stichting van het Kind de jongeren van Lochem weer laten sporten, met een maandelijks sportbudget. Een gift waar de jongens en meiden bijzonder blij mee zijn, vertelt een begeleidster: “Wij hebben helaas onvoldoende financiële middelen om de jongeren te laten sporten, terwijl het voor hen een geweldige uitlaatklep is. Het liefst zouden ze iedere dag sporten. Met sporten kunnen ze hun energie en agressie kwijt. Bovendien betekent het voor hen echt een stuk vrijheid, omdat ze even van de groep af kunnen. Veel jongeren hebben ook als doel om een afgetraind lichaam te krijgen. Een deel van de groep gebruikt het budget om te fitnessen. Met anderen bekijken we of ze nog een andere sport kunnen beoefenen, zoals hip hop, paardrijden, atletiek en voetballen. Het is fantastisch dat ze nu iets kunnen doen dat ze echt leuk vinden.”

Ieder kind dezelfde kansen

Pactum helpt kinderen, jongeren en hun ouders bij (complexe) opvoedings-, ontwikkelings- en gedragsproblemen. Bijvoorbeeld met Intensieve Orthopedagogische Gezinsbegeleiding, adoptiehulp, hulp bij echtscheidingsproblematiek en intensieve 24-uursbehandeling. Op de locatie Lochem wordt 24-uursbehandeling gegeven aan jongeren van 12 tot 18 jaar, die niet meer thuis of in een pleeg- of adoptiegezin kunnen wonen. Stichting van het Kind gunt alle kinderen in Nederland dezelfde kansen, en wil met het sportproject zo veel mogelijk kinderen die niet meer thuis kunnen wonen toch de mogelijkheid geven om te sporten.