pipowagen de wolkenwagen

Pipowagens voor gezinnen in actie

Twee bontgekleurde pipowagens prijken sinds kort op het terrein van de Zeeboerderij, logeeropvang voor kinderen in jeugdzorg in Noordwijkerhout. In deze vrolijke onderkomens spelen zich serieuze zaken af: gezinnen werken er samen met hulpverleners hard om uithuisplaatsing van een kind te voorkómen. Dankzij haar donateurs kon Stichting van het Kind een van de pipowagens schenken aan de Zeeboerderij.

Als een kind niet meer thuis kan wonen, kost dat de samenleving minimaal €100.000 per jaar. Bovendien is het voor de kinderen zelf veel wenselijker om te leren dat ze met hun ouders zelf problemen kunnen oplossen, zodat ze bij hun eigen gezin kunnen blijven wonen. Maar het kijken naar mogelijkheden in plaats van problemen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het project ‘Gezinteractie’ is voor veel gezinnen een laatste redmiddel.

Interactieve opdrachten

Een lang weekend verblijft het hele gezin op het terrein van de Zeeboerderij. Er wordt overnacht in de pipowagens. De gezinsleden worden begeleid door een hulpverlener met actieve opdrachten, zoals touwtrekken, takken zagen en koken op een houtvuur. Zo leren ze samen oplossen en conflicten hanteren, naar elkaar luisteren en op een nieuwe manier communiceren. De interactie wordt met een camera opgenomen en ’s avonds besproken, zodat iedereen kan zien wat goed en minder goed ging, en waarom. Er gaan twee weken voorbereiding vooraf aan het weekend, waarin de behoeftes en mogelijkheden nauwgezet in kaart worden gebracht. Het weekend eindigt met het maken van plannen en goede voornemens. Die blijken goed nagevolgd te worden, omdat de gezinsleden met elkaar ervaringen hebben opgedaan en hun eigen kracht hebben ontdekt.

In de overlevingsstand

Waarom in pipowagens en niet bijvoorbeeld thuis of in een conferentieoord? ‘Als het aan luxe ontbreekt, kom je in de overlevingsstand en laat je je ware gezicht zien,’ vertelt de projectleider. ‘Daarom is in eerste instantie geëxperimenteerd op campings. Maar daar is te veel afleiding en ontbreekt het aan privacy. Bovendien is een tent ’s winters te koud. De pipowagens op het terrein van de Zeeboerderij blijken een ideale oplossing: het gezin is weg van huis in een veilige, besloten omgeving met veel ruimte en groen, helemaal ingesteld op kinderen en jongeren.’ Bij een pilot bleek het effect al: ouders en kinderen luisterden beter naar elkaar en praatten meer over hun emoties. Positieve geluiden kregen de boventoon en broertjes en zusjes kregen meer begrip voor elkaar.

Zeeboerderij

Leuk detail is dat logees van de Zeeboerderij meegeholpen hebben bij het ontwerp van de pipowagens, waarvan er één geschonken is door Stichting van het Kind, en één door Fonds 1818. Ze zijn beschilderd door kunstenares Joke Bos uit Noordwijk, die al vier jaar workshops op de Zeeboerderij verzorgt.

De Zeeboerderij is een vakantie- en weekendopvang die ondersteund wordt door Stichting van het Kind. Kinderen die in een leefgroep wonen, komen er om lekker samen te spelen, maar ook om interessante workshops te volgen. Ze leren hun talenten ontdekken en worden zelfstandiger. Zo kunnen ook kinderen die niet bij hun ouders of familie terecht kunnen, genieten van een ontspannen vakantie. Wilt u helpen een verblijf op de Zeeboerderij mogelijk te maken? Dat kan!