koos konijn met meisje

Met Stichting van het Kind naar De Katjeskelder

Ongeveer 100 jeugdigen tussen de 12 en 18 jaar die niet meer thuis kunnen wonen zijn deze zomer getrakteerd op een vakantie bij De Katjeskelder. Deze verrassing werd mogelijk gemaakt door Stichting van het Kind in samenwerking met Roompot Vakanties.

Veel van de kinderen hebben geen familie waar ze tijdens de vakantie terecht kunnen. En als ze die wel hebben, ontbreken de financiële middelen om uitstapjes te organiseren. Vaak staat de vakantie voor hen dus gelijk aan lange weken op de groep of in een gezinshuis zitten. Afdelingscoördinator Jan: “Het was dan ook groot feest toen we de kinderen konden vertellen dat zij op vakantie gingen. Voor sommigen was het zelfs de eerste vakantie van hun leven.”

Verbaasde blikken

En feest was het. Zwemmen, bowlen, mini-golfen, wandelen in het bos en springen op de trampoline; de kinderen vermaakten zich opperbest met alles wat er op het park te beleven is. “Als klap op de vuurpijl bezochten we ook een pretpark met ze. De kinderen die bij ons wonen zijn meestal niet zo open over hun gevoelens, maar nu liet iedereen merken ontzettend te genieten. Ook kleine opmerkingen en verbaasde blikken lieten ons weer zien hoe belangrijk deze vakantie voor hen is. Zo hoorden we een van hen zich verwonderen: ‘Ik heb nog nooit zo veel bomen bij elkaar gezien.’ Voor begeleiders is zo’n vakantie best hard werken, omdat ze 24/7 aanwezig zijn. Maar zij genieten er ook enorm van om samen met deze kinderen een vakantie te beleven.”

Oude en nieuwe herinneringen

Het effect van de vakantie was veel groter dan alleen ‘een leuke tijd op het park’, vertelt Jan. “Om te beginnen is er de voorpret. Een aantal kinderen mocht voorgaande jaren ook mee. Zodra ze hoorden dat er weer groen licht was, kwamen de leukste herinneringen boven tafel. Stichting van het Kind had een groot huis voor ons gereserveerd, waar gezinshuizen ook gezamenlijk gebruik van maakten. Dat bleek een groot succes: de banden onderling zijn heel goed. Ik zie de kinderen echt opbloeien tijdens en ook na de vakantie. Hoewel er op vakantie minder structuur is dan gewoonlijk, begrijpen ze allemaal dat de vaste regels gelden als het gewone weer leven begint.”

Zorgen vergeten

Niet alleen in de zomervakantie, maar het hele jaar door probeert Stichting van het Kind uitstapjes mogelijk te maken voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen. Bijvoorbeeld met het project de Zeeboerderij, waar de kinderen hun zorgen even kunnen vergeten én leren zelfstandiger te zijn.