meisje onder en deken op een stoel

Meedoen in de samenleving: kleine stappen, groot succes

Kinderen die in een tehuis wonen, leven met een deadline. Als ze 18 zijn, stopt de financiering vanuit de overheid en moeten ze dus op eigen benen staan. Maar hoe redden ze zich als ze daar, vaak door een traumatisch verleden, nog helemaal niet klaar voor zijn?

Met het project ‘Meedoen in de samenleving’ helpt Stichting van het Kind jongeren om hun leven weer op de rit te krijgen. Niet door alles voor ze te regelen, maar door samen de huidige situatie in kaart te brengen, de doelen duidelijk te maken en een concreet stappenplan te maken om die doelen te bereiken. Career coach Jan: “Het helpt om alles op een rij te hebben. Dat overzicht brengt de jongere weer in beweging.”

In beweging brengen

Een traject begint met het helder krijgen van de behoefte van de jongere. Huisvesting, opleiding en een baan staan met stip op 1. Met een BBL-opleiding slaat een jongere twee vliegen in één klap: hij verdient geld om voor zichzelf te zorgen, én staat met een diploma op zak straks sterker op de arbeidsmarkt. Ook zorgde Stichting van het Kind ervoor dat een jongen die na het weekend op straat gezet zou worden, een dak boven zijn hoofd kreeg. Dat gaf hem de kans om uit de overlevingsstand te stappen en zich te focussen op het vinden en vasthouden van een baan. “We laten iemand dan bijvoorbeeld een cv en sollicitatiebrief schrijven, en oefenen met sollicitatiegesprekken. En soms zijn die stappen nog te groot. Het is belangrijk om dat goed in de gaten te houden, want als je zo’n jongere overvraagt, kan iemand daardoor helemaal vastlopen. Jongeren die bij ons terechtkomen, zijn vaak gewend de hele dag niets te doen. De overstap naar full time werken is dan te groot om in één keer te maken, dan gaat het mis. Terwijl kleinere stappen ervoor kunnen zorgen dat alles in beweging komt en er een sneeuwbaleffect ontstaat.”

Nieuwe toekomst

Dat sneeuwbaleffect ontstond ook bij een meisje van 19 dat Jan begeleidde. “Een cv en sollicitatiebrief maken was in eerste instantie iets te hoog gegrepen. Ze had rust in haar hoofd nodig. Ik gaf haar de opdracht haar kamer op te ruimen en dit iedere dag bij te houden. Wat eerst een puinbak was, werd een gezellig huisje waarin zelfs haar kleding op kleur gesorteerd in de kast lag. Na de vierde afspraak had ze zelfstandig een brief en cv geschreven en een sollicitatiegesprek geregeld. Een maand later had ze een baan, waar ze nog steeds werkt. Ook heeft ze afscheid genomen van verkeerde vrienden Nu kan ze naar de toekomst kijken en wil ze trainingen volgen om binnen het bedrijf waar ze werkt door te groeien.”

Drijfveer

Het begeleiden van jongeren gaat niet ten koste van alles, vertelt Jan. Om geldverspilling te voorkomen, let hij goed op dat ‘Meedoen in de samenleving’ wel bij de jongere past. “De jongere moet gemotiveerd zijn om zijn leven te veranderen, anders heeft een traject geen zin. Onze afspraken zijn belangrijk. Iedereen krijgt bij ons een tweede en derde kans. Maar als we merken dat iemand echt niet in beweging komt, moeten we iemand loslaten, hoe moeilijk en frustrerend dat ook is. Ik zie jongeren die ontzettend beschadigd zijn, buiten hun schuld om. Zij maken in hun jonge leven meer mee dan ik in mijn hele leven zal doen. Dat is een enorme drijfveer om hen te helpen.”

Wilt u ook een steentje bijdragen aan ‘Meedoen in de samenleving’ en zo jongeren helpen hun leven op de rit te krijgen? Hier kunt u een donatie doen aan dit project.