kinderen in beweging touwtje trekken - dankzij FRIS en Stichting van het Kind

500 kinderen in beweging dankzij FRIS en Stichting van het Kind

Wat doe je als honderden kinderen niet mee kunnen doen aan de Nationale Sportdag, omdat zij in een instelling wonen? FRIS Voor Kinderen kwam in actie en zamelde geld in om ze alsnog een onvergetelijke sportmiddag te bezorgen.

Tijdens de Nationale Sportweek (15 tot en met 29 september) kunnen bijna alle kinderen in Nederland gratis kennismaken met allerlei vormen van sport. Behalve veel kinderen en jongeren die niet meer thuis kunnen wonen. Een kind in een jeugdzorginstelling kan meestal niet zomaar meedoen aan activiteiten buiten de instelling. Omdat het kind niet van het terrein af mag, of omdat er begeleiding nodig is en begeleiders niet genoeg uren hebben voor extra activiteiten. Daarom bundelden FRIS Voor Kinderen en Stichting van het Kind de krachten om ook deze kinderen in beweging te brengen.

Proeven in Expeditie Robinsonstijl

Dankzij de donatie van FRIS kon Stichting van het Kind bij vier instellingen een avontuurlijke sportdag organiseren. Ook tijdens de sportmiddag zelf staken medewerkers van FRIS de handen uit de mouwen. Maar liefst 500 kinderen gingen aan de slag met proeven in Expeditie Robinsonstijl, van een cocktailestafette en uitdagende puzzels tot het bouwen van een toren. En dat was best even wennen voor de kinderen, die vaak niet gewend zijn dat er een evenement voor ze georganiseerd wordt. De warming up kwam dan ook goed van pas, en al gauw kwamen alle deelnemers los en stortten zij zich steeds fanatieker op de proeven. Een van de begeleiders: “Het is echt bijzonder dat hier ruim honderd kinderen een paar uur zo vol enthousiasme op het veld staan.”

Bonus: barbecue en sportmaterialen cadeau

Sporten is voor alle kinderen en jongeren belangrijk, maar zeker voor zij die in een instelling wonen. Deze doelgroep heeft vaak het nodige meegemaakt. Sport helpt ontspannen en is tegelijkertijd een goede uitlaatklep. Bovendien draaide het tijdens de sportmiddag van Stichting van het Kind niet alleen om bewegen en ontdekken dat sport leuk is, maar stond bij elke proef samenwerken centraal. De dag werd fantastisch afgesloten met een barbecue en prijsuitreiking. De prijs bestond uit een waardebon, waarbij de groep samen koos waar ze die aan gaan besteden. Als klap op de vuurpijl kregen de instellingen een kist met sportmaterialen, zodat ze kunnen blijven sporten. “Aan het einde van de dag voelde iedereen zich een winnaar.”

Over FRISAkkoordAdventuredag_DeBeele_180919_002

Familiebedrijf FRIS is een van de grootste zelfstandige beheerders voor vastgoed in Nederland en is in de regio Groot-Amsterdam bekend als makelaar, beheerder, onderzoeker, taxateur en verzekeringstussenpersoon. Met Stichting FRIS Voor Kinderen organiseert het bedrijf verschillende acties om geld in te zamelen voor kwetsbare kinderen.

Over Stichting van het Kind

Stichting van het Kind zet zich in voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen omdat ze mishandeld, verwaarloosd of verlaten zijn, of die door gedragsproblematiek niet meer thuis kunnen wonen. In Nederland gaat het om 51.000 kinderen die niet dezelfde kansen krijgen als andere kinderen, omdat er niet genoeg geld is. De stichting helpt deze kinderen onder andere met het sportproject.