survival gids stichting van het kind

Goed nieuws uit de jeugdzorg

Op 13 juni wordt de Survivalgids gepresenteerd, een uitgave die door jongeren in jeugdzorg zelf gemaakt is:

‘Survivalgids: Over leven in een groep of gezinshuis. Tips door jongeren voor jongeren’

Het eerste exemplaar van de Survivalgids wordt door jongeren van Horizon Jeugdzorg en Cardea Jeugdzorg overhandigd aan Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer.
In een korte, levendige voorstelling in het Parkvilla theater in Alphen aan den Rijn verbeelden jongeren hun survivaltocht met meespeeltheater, poëzie en rap.

Jongeren zijn verrassend realistisch over hun uithuisplaatsing. Dat is stoer, want sommigen wonen op hun dertiende jaar al op hun vijftiende plek. Velen hebben trauma’s van mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Worden behandeld om agressie, depressie of angsten. Vallen uit op school en werk. Missen steun van familie en vrienden.

Als het dan toch gebeurt, maak er dan het beste van, raden jongeren elkaar aan. Hun tips zijn verrassend simpel, concreet en uitvoerbaar. Neem spullen mee van thuis, maak het gezellig, zoek contact en trek je niet terug. Zet je masker af, laat je kennen en leer anderen kennen. Blijf optimistisch, kijk vooruit en blijf niet teveel hangen in problemen uit het verleden. Neem de tijd voor gemengde gevoelens als je eenmaal gewend bent.
Jongeren steken elkaar een hart onder de riem door ervaringen te delen. Het is normaal dat je angsten hebt, piekert, mensen wantrouwt… maar niet zo handig! ‘Doe je angsten niet af als iets slechts,’ adviseert een jongere, ‘ze zijn er gewoon. Neem tijd om af en toe te piekeren, dan slaap je beter. Zorg goed voor jezelf. Voel je niet schuldig om wat er is gebeurd. En: zorg dat er positieve eigenschappen in je hulpverleningsplan komen en niet teveel problemen. Vertel hoe je je voelt, je hoeft niet meteen de oplossing te bedenken. Voel je niet stom als je steeds opnieuw vragen stelt.’
Als rode draad: raak je familie en vrienden niet kwijt! Houd contact, je hebt ze nodig want op de dag dat je 18 wordt, stopt de hulp.

Tips en adviezen die effectief zijn. Want gegeven door jongeren die weten waar het over gaat.

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer, die het Voorwoord schreef, hoopt dat de gids jongeren helpt hun weg te vinden in de groep of het gezinshuis: ‘De Survivalgids is er speciaal voor jullie. Ook raad ik alle hulpverleners en andere volwassenen in jullie omgeving aan om de Survivalgids goed te lezen en jullie tips te gebruiken.’

Met steun van Fonds Pro Juventute en Stichting van het Kind ontvangen alle uit huis geplaatste jongeren een eigen exemplaar. Fonds 1818 maakt het meespeeltheater mogelijk.

18:00                                 Inloop
18:15 – 18:45                   Hapje en drankje
18:45                                 Zaal open
19:00 – 19:10                   Welkom en inleiding
19:10 – 19:45                   Theatervoorstelling ‘Wat nu?’
19:45 – 20:00                   Officiële overhandiging survivalgids aan Margrite
                                           Kalverboer
20:00 – 20:30                  Feestelijke muzikale afsluiting

Locatie

Parkvilla theater Alphen aan den Rijn – Cornelis Geellaan 2 – Alphen aan den Rijn.