Paardencoaching

Paardencoaching: inzicht in eigen emoties

Paardencoaching is sinds april 2016 onderdeel van PEL (Project Ervarend Leren) binnen Horizon Jeugdzorg en Onderwijs. Het doel: jongeren inzicht geven in hun eigen gevoelens en weggestopte emoties losmaken. Paardencoaching wordt mogelijk gemaakt door Stichting van het Kind.

Simone Baumann is PEL-medewerker en paardencoach. “De behandeling van de jongere kan door deze vorm van coaching een nieuwe impuls krijgen en de jongere komt tot nieuwe inzichten.”

Lichaamstaal

Paarden zijn heel sensitief en communiceren met elkaar via lichaamstaal. Simone is opgeleid om de lichaamstaal van de paarden te lezen en te vertalen in een coachvraag aan de jongere. Paarden veroordelen niet, wijzen niet af maar zijn wel heel direct in hun feedback. Zo dringt zij binnen enkele sessies door tot de essentie van de problematiek van de jongere, zonder dat de jongere zich afgewezen of veroordeeld hoeft te voelen.

Ideaal middel

De buitenlucht en omgang met dieren hebben een ontspannende uitwerking op de jongeren. Simone: “Ze vinden het prettig om bij de dieren te zijn en kunnen met de dieren dingen delen die ze (nog) niet met mensen durven of kunnen delen. Hiervoor hoeven ze niet te praten: de paarden reageren op de gevoelens die spelen en niet op gesproken taal. Een ideaal middel dus voor kinderen en jongeren die vaak nog erg visueel ingesteld zijn.”

Liefde uiten

Simone: “Het is vooral mooi om te zien hoe de kinderen die deelnemen aan de paardencoaching kunnen ontspannen en zich daadwerkelijk gezien voelen in hun emoties. Ze zijn oprecht verbaasd te zien hoe goed het paard aanvoelt wat er in hun omgaat. Ook kunnen zij bij het paard uiting geven aan hun behoefte voor affectie of juist de liefde die ze in zich hebben uiten.” Paardencoaching is geen goedkope aangelegenheid. Door de bijdrage van Stichting van het Kind kan Horizon tien sessies paardencoaching per maand aanbieden aan jongeren in 2016.

Dit nieuwsbericht is een bewerkte versie van een artikel in de nieuwsbrief van Horizon Jeugdzorg en Onderwijs.