klein meisje zittend op de grond

Onvoldoende psychologische hulp voor kinderen in de jeugdzorg

Sinds 1 januari 2015 zijn gemeentes (financieel) verantwoordelijk voor kinderen in de jeugdzorg. Het budget voor kinderen die psychologische hulp nodig hebben, is in veel gemeenten al volledig besteed voor 2015.
Voor gemeenten wordt er over drie jaar 15 procent bezuinigd door het Rijk en mede daardoor hebben veel gemeentes jeugdzorg te krap ingekocht bij zorgverleners.

Gemeenten hebben zorgverleners aan het begin van het jaar een bedrag gegeven om te voorkomen dat zij hun budget zouden overschrijden. Dat was meestal gebaseerd op het aantal cliënten in voorgaande jaren, met daarop een korting, vaak forser dan het door het Rijk bezuinigde percentage. Dat was nodig omdat gemeenten bijvoorbeeld ook moesten investeren in een nieuw ambtelijke jeugdzorgorganisatie.

Daarbij zetten gemeenten jeugdteams in, die de lichtere problemen zelf moesten gaan oplossen zodat ze minder zouden doorverwijzen en daardoor kostenbesparend zouden zijn. Maar het aantal doorverwijzingen naar psychologen is niet afgenomen, ook omdat huisartsen zelf bepalen hoe vaak en naar welke zorg zij doorverwijzen.

Uiteindelijk zijn kinderen de dupe van deze situatie, omdat zij niet de zorg krijgen die ze, na een vaak bewogen verleden, hard nodig hebben. Stichting van het Kind zorgt ervoor dat kinderen wel de zorg krijgen die ze nodig hebben. Helpt u mee? Vul dan het formulier aan de rechterkant in en vink bij project ‘Meedoen in de samenleving’ aan.