jongen en meisje leren in de bibliotheek

Op naar dat diploma met huiswerkbegeleiding

Voor veel middelbare scholieren is huiswerk maken een lastige klus. De meeste jongeren hebben hierbij steun vanuit hun omgeving, zoals ouders die ze helpen bij het maken van hun schoolopdrachten. Maar wat als je geen ouders meer hebt, of niet meer bij ze woont? Wie helpt deze kinderen met hun huiswerk? Stichting van het Kind vindt het belangrijk dat juist deze groep ondersteuning krijgt door middel van huiswerkbegeleiding.

Waarom is extra begeleiding nodig?

Voor jongeren die in een leefgroep wonen, is het belangrijk dat hun leven zo normaal mogelijk verloopt. Daarom volgen de meeste van hen het reguliere voortgezet onderwijs. Toch is dat een behoorlijke stap, wanneer je geen stabiele thuissituatie hebt. Zelfstandig huiswerk maken zonder daarbij te worden afgeleid is voor deze jongeren een behoorlijke uitdaging. Ze kunnen hun hoofd er niet bij houden en zijn snel afgeleid of ontmoedigd als het niet lukt. Maar vanzelfsprekend is het belangrijk dat ze hun diploma’s halen, om later zo goed mogelijk mee te doen in de samenleving. Huiswerkbegeleiding geeft deze jongeren een extra steuntje in de rug om toch met een diploma op zak hun middelbare school te verlaten.

We maken het schooljaar tot een succes

Dankzij uw donaties heeft de Stichting voor het Kind huiswerkbegeleiding ingezet voor een aantal jongeren die wegens omstandigheden niet thuis kunnen wonen, die zonder deze extra hulp niet over zouden gaan. Tot en met juni 2017 worden deze leerlingen de rest van het schooljaar intensief begeleid met het maken van hun huiswerk. Een begeleider helpt ze met de inhoudelijke kant van het huiswerk, door de stof nog eens rustig uit te leggen. Maar daarnaast krijgen de jongeren ook hulp bij het leren plannen van hun schoolwerk, en het vinden van de juiste leermethoden. Zo zorgen we er voor dat leerlingen over kunnen naar het volgende leerjaar en uiteindelijk hun diploma kunnen halen.

Wat gebeurt er na school?

Het initiatief hierboven is een nieuw project van Stichting van het Kind die we hebben kunnen realiseren met geld uit donaties. Ook zorgt Stichting van het Kind voor lesmaterialen, leuke uitjes na schooltijd en een eigen kamer waar kinderen zich kunnen terugtrekken. Bovendien zorgen we er voor dat jongeren die in een leefgroep wonen na hun 18e hulp blijven krijgen, bijvoorbeeld bij het vinden van werk en een dak boven hun hoofd. Wilt u ons helpen om deze jongeren een kans te geven in de samenleving? Dat kan al vanaf €5. U kunt hierbij zelf kiezen waar aan welk project uw donatie wordt besteed.