meiden rugby

Sporten dankzij Stichting van het Kind

Dertig kinderen uit een tehuis in Alphen aan den Rijn zijn door Stichting van het Kind verrast met een lidmaatschap van een sportvereniging naar keuze. Het plezier dat een lidmaatschap brengt, beperkt zich niet alleen tot het sporten zelf: “We zien echte vriendschappen ontstaan.”

Voorgaande jaren moesten de begeleiders van het tehuis de kinderen meestal ‘nee’ verkopen als zij graag ergens wilden sporten. Dankzij de bijdrage van Stichting van het Kind is dat nu anders. “De kinderen zitten nu bijvoorbeeld op voetbal, korfbal, freerunning, atletiek, fitness en rugby.” Niet alleen de Alphense kinderen zijn blij gemaakt: afgelopen periode maakte Stichting van het Kind voor ruim 200 kinderen sporten bij een vereniging mogelijk.

Samen spelen

Spannend is het wel, dat sporten buiten de deur. “In het begin zie je een drempel bij de kinderen om te gaan. Pedagogisch medewerkers begeleiden ze daarom. Nu ze hun plekje gevonden hebben, zie je dat ze het enorm naar hun zin hebben, actief zijn en ook steeds vaker met andere kinderen uit het team spelen. Dat komt de behandeling van het kind ook ten goede. We zetten grote stappen in het vinden van verbinding met de maatschappij.”

Van onschatbare waarde

Kinderen in tehuizen hebben vaak veel ellende meegemaakt. Lekker meedoen met andere kinderen kan voor hen heel lastig zijn. Dat maakt het extra vervelend dat sporten bij een vereniging door bezuinigingen niet is weggelegd voor deze kinderen. Stichting van het Kind wil daarom met hulp van donateurs zo veel mogelijk kinderen weer laten sporten. Als ouders en de instelling geen budget hebben voor sportkleding of benodigde materialen, helpt Stichting van het Kind hen uit de brand. “Een lidmaatschap kost gemiddeld tussen de 200 en 300 euro. Maar wat het een kind in een tehuis oplevert, is onbetaalbaar.”

Hoe kunt u helpen?

Gunt u kinderen in tehuizen ook een fijne sportieve tijd met leeftijdsgenoten? U kunt hier een bijdrage doen voor een lidmaatschap.