Stichting van het Kind en Stichting Kinderperspectief slaan de handen inéén om jongeren op weg naar volwassenheid meer bewustwording bij te brengen.

De weg naar volwassenheid is als een uitdagende reis, soms als een gladde snelweg, andere keren als een hobbelig terrein. Om jongeren beter klaar te stomen voor het volwassen leven is het tijd voor een nieuwe stap! Daarom bundelen Stichting Kinderperspectief en Stichting van het Kind hun krachten. Samen willen ze ervoor zorgen dat jongeren vol vertrouwen de toekomst tegemoet gaan.

Op welke manier? Door een online escaperoom te bouwen! In deze virtuele omgeving worden jongeren uitgedaagd met interactieve opdrachten en leuke spellen, terwijl ze tegelijkertijd belangrijke vaardigheden opdoen en waardevolle informatie ontvangen. Het wordt een mix van skills, fun en informatie – precies wat jongeren nodig hebben om zich voor te bereiden op de volgende stap in hun leven.

Stichting Kinderperspectief is de aanjager van deze samenwerking. In 2014 introduceerden zij al de Kwikstart-app, een kosteloze applicatie en website met landelijke en lokale informatie voor jongeren tussen 16 en 27 jaar.

Bas Rodijk, Projectleider bij Stichting Kinderperspectief:

“Het mooie is dat dit idee niet achter een bureau is ontstaan,, maar door jongeren zelf is bedacht tijdens twee Kinderperspectief Lab-avonden. Uiteraard zullen we jongeren ook een actieve rol geven tijdens de totstandkoming van de game. Het realiseren van dit project biedt enorme kansen voor de gemeenten en gebruikers van Kwikstart die nu al betrokken zijn.”

Jongeren tussen de 14 en 27 jaar kunnen de online escaperoom zelfstandig spelen of in groepen, met hulp van een vriend, leraar of hulpverlener. Dit kan zowel thuis, op school als bij een jeugdhulpaanbieder. Na het spelen van de game worden jongeren aangemoedigd om te reflecteren op hun eigen leven en een actieplan op te stellen.

Sanne Immerzeel, Projectleider bij Stichting van het Kind:

“Wij zijn ervan overtuigd dat jongeren, door middel van het spelen van een online game, meer bewustwording kunnen ontwikkelen over het regelen van praktische zaken voor het volwassen leven. Wij geloven in het principe van ‘Learning by doing’.”

Participatieve aanpak

Tijdens het creatieve ontwikkelproces van de online escaperoom wordt een participatieve aanpak gehanteerd, waarbij de ontwikkelaars samenwerken met de doelgroep. Dit zorgt ervoor dat de escaperoom perfect aansluit bij wat jongeren willen en nodig hebben. Samen streven we ernaar om een uitdagende game te creëren waar heel veel jongeren in Nederland hun voordeel mee kunnen doen.

Voor meer informatie over de online escape room kun je een e-mail sturen naar Sanne (sanne@stichtingvanhetkind.nl) of Bas (brodijk@kinderperspectief.nl).

Over Stichting van het Kind Stichting van het Kind zet zich in voor kinderen en jongeren in Nederland die om verschillende redenen niet thuis kunnen wonen. Voor deze kinderen voert de stichting projecten uit die bijdragen aan hun ontwikkeling en zelfredzaamheid. De ontwikkeling van een online escape room stelt de stichting in staat om jongeren handvatten te bieden wanneer ze de leeftijd van 18 jaar bereiken.

Over Stichting Kinderperspectief Stichting Kinderperspectief zet zich al meer dan 100 jaar in voor betere leefomstandigheden en een beter perspectief voor kinderen en jongeren die te maken hebben met jeugdhulp. De stichting ontwikkelt Tools en ontmoetingen voor en met kinderen, jongeren, en professionals uit de jeugdhulp.