Feestelijke Pleegzorg Familiedagen in Duinrell

Pleeggezinnen werden afgelopen weekend in het zonnetje gezet in attractiepark Duinrell. Stichting van het Kind en Pleegzorg Nederland organiseerden de Pleegzorg Familiedagen als blijk van waardering aan gezinnen die kinderen een 2e thuis bieden.

Op 4 en 5 november opende attractiepark Duinrell de poorten voor pleeggezinnen. Hen wachtte een dag vol ritjes in de vele attracties. Van supersnelle achtbanen tot rondjes draaien in de nostalgische carrousel, en van spetterende waterattracties tot een overdekt speelparadijs. Ook namen veel gezinnen een duik in het Tikibad, met meer dan 20 glijbanen en een lazy river.

Verbinding en plezier

In en rondom het Zomertheater in Duinrell was speciaal voor de pleeggezinnen een extra programma georganiseerd. Er was gratis koffie, thee en limonade geregeld door de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen en er stonden onder andere stands van Jeugdstem, Pleegzorg Nederland en JongWijs. Chantal Wittenberg, woordvoerder van Pleegzorg Nederland: “De pleeggezinnen konden onder andere een mooie gezinsfoto laten maken, zich laten schminken of pannavoetbal spelen en nieuwe pannatrucs leren. Natuurlijk was er ook volop gelegenheid om kennis te maken en ervaringen uit te wisselen met andere pleeggezinnen. De Pleegzorg Familiedagen draaien echt om plezier en het vinden van verbinding en herkenning bij elkaar.” En dat is gelukt, in totaal beleefden 7.000 ouders en kinderen een heerlijke onbezorgde dag. Met dank aan Duinrell, die pleeggezinnen een warm hart toedraagt en met wie het fijn samenwerken was!

Week van de Pleegzorg

De Pleegzorg Familiedagen zijn onderdeel van de Week van de Pleegzorg, die dit jaar van 1 tot en met 8 november plaatsvond. Deze week wordt georganiseerd door Jeugdzorg Nederland en aangesloten pleegzorg organisaties om pleegouders te bedanken, maar ook om meer bekendheid voor pleegzorg te creëren en nieuwe pleegouders te vinden. Dat is hard nodig, want op dit moment staan in Nederland nog bijna 600 kinderen op de wachtlijst voor een plek bij een pleeggezin.

Trotse hoofdsponsor

Stichting van het Kind is de nieuwe hoofdsponsor van de Pleegzorg Familiedagen. Ook hebben verschillende fondsen bijgedragen aan dit weekend, omdat zij de pleeggezinnen een warm hart toedragen. Sascha van Veen, directeur van Stichting van het Kind: “Wij hebben veel contact met jeugdzorgorganisaties en bezoeken regelmatig leefgroepen, gezinshuizen en pleeggezinnen. Dan zien we hoe belangrijk het is om een passende woonplek te hebben. Er is nog veel onwetendheid over wat pleegzorgouderschap precies inhoudt. Zo weten veel mensen niet dat gezinnen vaak al geholpen zijn als pleegouders een kind in het weekend kunnen begeleiden. Ik ben dan ook heel blij dat we in nauwe samenwerking met Pleegzorg Nederland kunnen helpen om pleeggezinnen in het zonnetje te zetten en om meer bekendheid te geven aan de mogelijkheden van pleegzorg.”

Wil je meer weten over pleegzorg?  Pleegzorg Nederland helpt je graag verder.